תכנון תקציב החתונה

תכנון תקציב החתונה

לחלק מהמתחתנים תהיה החתונה אחד הפרויקטים הגדולים שיפיקו בחייהם. מובן שרובם אינם מומחים להפקת אירועים, אינם אנשי שיווק ואינם אנשי כלכלה ותכנון. אז מה עושים?

תכנון חתונה הוא פרויקט חברתי, כלכלי ושיווקי. לחלק מהזוגות המתחתנים תהיה אחד הפרויקטים הגדולים שיפיקו בימי חייהם. למותר לציין שרבים מזוגות החתונה אינם מומחים להפקת אירועים, אינם אנשי שיווק ואינם אנשי כלכלה ותכנון. אז מה עושים וכיצד נמנעים מטעויות?

ככלכלן אני אוהב לבחון תופעות אנושיות יומיומיות בהיבטים חברתיים, כלכליים וסוציולוגים. אחת התיאוריות בהן השתעשעתי גרסה שאם אתה רוצה לחזות את ההתנהלות הכלכלית של הזוג, עליך לבחון את הדר בה תוכננה, התנהלה ומומנה חתונתם.ֿ
אז כך, נתחיל מהבן של… או הבת של…
טוב אז בדרך כלל הבן של… מתחתן עם הבת של… והחתונות של הזוגות האלו בדרך כלל אינן נוגעות לזוג. הזוג נמצא שם רק במקרה. החתונה שייכת להורים של הזוג הצעיר ויגיד הזוג הצעיר ׳תודה׳ שהוא בכלל מוזמן.
מטרת החתונה, בראיית ההורים, היא להראות מה הם יכולותיה הכלכליות של המשפחה.
הזוג הצעיר חושב שהוא קובע משהו, אבל הוא עדיין לא יודע שהוא לא קובע דבר ולא יקבע בעתיד דבר. מפיק החתונה מסביר לחתן שצבע החליפה חייב להתאים ולהיות בהיר יותר מהצבע החליפה של האבא. לגבי הבת, זר פרחים שהיא תחזיק יתאים באופן מפתיע לסידור הפרחים בשולחנות.
חייו של הזוג הצעיר יתנהלו באופן דומה – הם יעבדו פחות או יותר במה שההורים תכננו ויגורו פחות או יותר היכן שההורים ירצו (ההורים כמובן ירכשו את הבית). טוב לזוג הזה אנחנו לא צריכים לדאוג לפחות לא מהבחינה החומרית.
באופן דומה ניתן לראות לפי החתונה את הזוגות המאורגנים והמחושבים, הבזבזנים, אלו החיים באוברדראפט והמסתבכים.
עצוב או שמח, אבל עבור כל אחד מהזוגות הנ"ל ניתן לחזות דרך ארגון החתונה את עתידם הכלכלי. ממדגם לא מייצג של מכרים, אני מסיק שככל שהפער בין היכולות של הזוג לבין עלות החתונה גדול יותר, כך הסיכוי שהזוג עתיד להסתבך בחייו ולהיקלע למשבר כלכלי גדול יותר. לכן אני ממליץ לנהל את הפקת החתונה בעיניים כלכליות ותחת מסגרת תקציב חתונה.
על הזוג הצעיר לראות בהפקת החתונה כמבחן מקדים להתנהלות המשפחתית הכלכלית לעתיד. לפני כעשור התחתן אחד מחברי הילדות שלי. הבחור (דודי) חזר מטיול בחו"ל ותכנן להתחתן בתוך חודשיים. אין פסול להתחתן תוך חודשיים מרגע ההחלטה, אבל כבר בפגישה בה בישר לי על החלטתו הבנתי שדודי מעופף, חולם ועומד להתרסק.
הבחור תכנן חתונה רבת משתתפים באחד מגני האירועים היוקרתיים באזור השרון. כששאלתי אותו כמה הוא מתכנן להוציא על החתונה הוא הסביר לי שכרגע אין להם כסף להשקיע בחתונה ולפי הערכתו ההכנסות מהחתונה יכסו את ההוצאות. אז הבנתי שהבחור לא על הקרקע. כששאל אותי כמה אני חושב שתעלה החתונה נקבתי במספר על סמך המיקום ומספר המשתתפים. הבחור כמעט נפל מהכיסא ואמר לי שאני סתם מלחיצן.
שכחתי מהעניין אבל לאחר כשבועיים פנו אלי הזוג הלא צעיר (את שוהם לא ממש הכרתי) וביקשו לשבת איתי.
המטרה שלהם הייתה לתכנן חתונה מאוזנת תקציבית. הם הסבירו לי שככל שיזמינו יותר אנשים כך גם יגדל סך ההכנסה. עניתי להם שזה באמת נחמד שהם רוצים להזמין הרבה אנשים. אבל אם הם חושבים שהבחורה שדודי הכיר בכיתה י’, אכן תיתן להם צ'ק שמן, אז הם טועים (הוואזה שהיא קנתה להם נשברה, עוד לפני שפתחו את העטיפה). לא אכנס לפרטי הפרטים, אבל החתונה שאותה הם תכננו להיות מאוזנת, ע"פ הערכה שלי, אמורה לעלות להם לאחר סיכום ההכנסות והמתנות, מעל 100,000 ש״ח. דודי הסביר לי שאני לא כלכלן אלא קלקלן (צחוקים) ויש לי בעיה של גישה לחיים. "תזרום ׳אח שלי׳, אל תהיה שלילי”, חזר דודי שוב ושוב על המנטרה המנצחת.
לצערי, הזוג לא שמע לעצות שלי, לבנות תקציב חתונה ולערוך חישובים יותר מדויקים ויותר מציאותיים. את החתונה הם סיימו בעלות נקייה לאחר הורדות הכספים שקיבלו במזומן ב- 112,000 אלף ש״ח. להערכתי עד היום הם משלמים עבור חלק מההלוואות שלקחו עבור החתונה. אבל זה כבר סיפור אחר.
שתי טעויות מרכזיות היו להם: אחת הבושה והשנייה העצלנות. הבושה להודות מה אתה יכול להרשות לעצמך ומה לא. העצלנות – טוב החתונה מורכבת מהמון נושאים שכל אחד מהם בנפרד לא כל כך יקר, אבל בסופו של דבר אלו המון סעיפים. החל מהזמנות (הם בחרו במקום שהיו מאד נחמדים ושילמו מחיר כפול) וכלה בתאריך החתונה (גם על תאריך ניתן להתפשר ולהוריד עלויות).
כיום לאחר כמה שנים של התנהלות כלכלית משפחתית מהגרועות שבהם נתקלתי, דודי ושוהם מתנהלים קצת אחרת ואפילו מנהלים תקציב משפחתי.
לכן לזוגות צעירים, אני ממליץ לנהל את הפקת החתונה בעיניים כלכליות!
תחת מסגרת תקציב חתונה יש לראות בהפקת החתונה כמבחן מקדים להתנהלות המשפחתית הכלכלית לעתיד. אין מה לעשות, ברגע שהתחתנתם הפכתם להיות מנהלי כספים ולנהל את תקציב המשפחה.

קצת פרקטיקה

אז איך אפשר לבצע את כל העצות שהוצעו במאמר בצורה פרקטית? דבר ראשון והחשוב ביותר הוא פיקוח על ההוצאות שלכם, כולל הוצאת על הסעות לחתונה. פתחו קובץ אקסל וחלקו אותו לכל הוצאה בנפרד (לדוגמא: קייטרינג, צלם, הזמנות וכו'). לאחר מכן סכמו את כל המשבצות שרשמתם למשבצת נפרדת הוצאות סך הכל.

שהיה במזל טוב

בשיתוף עם כאן האירוע